Manuál vs. Automat – ktorý je lepší ?

Autor: Eduard Fülöp | 20.7.2017 o 15:51 | (upravené 20.7.2017 o 16:40) Karma článku: 4,40 | Prečítané:  1370x

Manuál vs. Automat – ktorý je lepší ? V dnešnej dobe sú klasické manuálne prevodovky na ústupe a postupne ich nahrádza automatická. Sú automatické prevodovky naozaj lepšie a môžu nahradiť klasický manuál vo všetkých smeroch ? 

Automatická prevodovka je pre mnohých motoristov synonymum pohodlia a luxusu. Manuálnu naopak ocenia vodiči, ktorý sa chcú za volantom baviť, radenie je pre nich potešením a spríjemnením jazdy. Toľko hovorí stereotyp zaužívaný v hlavách (nielen) slovenských vodičov. Je to ale naozaj tak?

Automat je komfort

Určite to všetci poznáte. Stojíte v kolóne, ktorá sa pohybuje slimačím tempom a vy idete zodrať spojku a brzdu. Ak sa kolóna hýbe rýchlejšie, už tam pcháte dvojku.Potom sa všetko znovu zastaví, vyhadzujete do neutrálu a tak dokola. Pre veľa ľudí na zbláznenie. Toto pri automate nemusíte riešiť a to je jeden z hlavných argumentov zástancov automatických prevodoviek. Je to predsa pohodlnejšie, keď (najmä) v mestskom prostredí iba šliapete na plyn a brzdu. Štart z križovatiek je otázkou sekundy, veď je treba iba pustiť brzdu a mierne stlačiť plynový pedál. Avšak ako sa dostaneme za mesto, stáva sa manuál pre veľa ľudí potešením. Pri predbiehaní je predsa také zábavné si sám podradiť a pridať. Človek to má skrátka celé pod kontrolou a presne to je ten opojný pocit pre odporcov automatov.

Luxus, prestíž, elegancia

Výrobcovia automobilov sa častkrát snažia vytvoriť pocit luxusu a istý punc elegancie. Dnes k tomu neodmysliteľne patrí automatická prevodovka. Príklad. Viete si predstaviť  nové BMW 7er s manuálom? Ja osobne nie.Dnes je manuál pre veľa ľudí znakom lacného riešenia.

Bezpečnosť

Tu sa názory rozchádzajú. Jedna strana mince hovorí, že ak má človek v aute automat, môže sa plne venovať riadeniu vozidla. Prakticky nemusí vôbec spustiť ruky z volantu. Avšak, toto býva častý kameň úrazu a vidieť to prakticky neustále. Ak niekto nemusí manuálne radiť, môže sa venovať iným činnostiam. Telefonovanie, jedenie a pitie, fajčenie atď. Toto všetko sú aktivity, ktoré odpútavajú pozornosť od samotného vedenia vozidla – a to je nebezpečné! Samozrejme, tieto činnosti sa dajú vykonávať, aj keď je treba radiť manuálne. V automate to ale predsa ide ľahšie.

Údržba, spotreba, rýchlosť

Veľa ľudí berie ako argument proti automatu potrebu údržby, zvýšenú cenu automobilu i náklady na údržbu a možné riziká porúch. Kolujú mýty ako napríklad, že olej v (automatickej) prevodovke je večnou náplňou. To je samozrejme hlúposť, žiadny olej nemôže byť večný – časom stráca svoje mazacie vlastnosti. Ak by sme ho dlho nemenili, môže sa stať, že sa kovové časti prevodovky budú pomaly vzájomne drať. To spôsobuje nadmerné opotrebenie, kovové piliny v oleji a postupnú deštrukciu prevodovky. Preto je dôležité dodržiavať interval udávaný výrobcom v servisnom manuáli. Toto je skrátka fakt, ktorý sa nedá obísť pri akejkoľvek prevodovke. Zavážiť však môže prípadná náročnosť úkonu, z čoho je odvodená aj konečná cena. Pri manuálnej prevodovke to vždy bude lacnejšie.

Ďalšie kritérium býva konečná spotreba auta. Panujú názory, že s automatom bude spotreba vyššia. Platilo to v autách so staršími automatmi, hlavne z obdobia pred rokom 2000. Dnešné moderné prevodovky majú sedem, osem, deväť či dokonca desať prevodových stupňov. To samozrejme dokáže výrazne upraviť spotrebu smerom dole.

Kľúčovým faktorom je aj rýchlosť odozvy, preradenia a citlivosť. Existujú prevodovky ktoré radia trhane až nepríjemne.A potom sú také, o ktorých ani len neviete – napríklad 8° prevodovka od firmy ZF používaná v nových BMW, Jaguároch a v luxusných limuzínach značky Rolls-Royce.

V športových autách dnes takisto nájdeme väčšinou automaty. Výrobcovia to odôvodňujú tým, že manuálne prevodovky by nezvládli preniesť vysoký výkon. Autá s naozaj vysokým výkonom by boli pre drvivú väčšinu šoférov nezvládnuteľné, ak by mali manuálnu prevodovku. Aj napriek tomu sa nájdu ľudia, ktorí o automatickej prevodovke nechcú počuť.

Verdikt

Je ťažké jednoznačne povedať, ktorá prevodovka je lepšia. Nájdu sa ľudia, ktorí o o manuál už dnes ani len nezakopnú. Plne ich chápem. Ak chce niekto pohodlie, bezstarostnosť alebo istú dávku elegancie, automat je správna voľba. Či, už sa jedná o mestskú dopravu a problémy s ňou spojené alebo bežné jazdenie, športové autá, automat sa hodí všade. Takmer...

Potom je tu pohľad z druhej strany mince. Existujú ľudia, pre ktorých je jediná voľba manuál. Je stále menej a menej. Takým by sme mali ďakovať. Prečo ? Asi preto, že existujú autá, do ktorých sa jednoducho automat nehodí. Sú s manuálom zábavné, vedia potešiť každým kilometrom, je radosť ich šoférovať a ponúkajú opojný pocit kontroly nad autom a jazdou samotnou. Tam automat naozaj nepatrí.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista. Podľa Tomia Okamuru každý moslim sníva o násilnom džiháde.

KOMENTÁRE

Kotlebova dymová clona zakrýva väčší útok

ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč župami.

SVET

Katalánci majú čas do štvrtka. Španieli ich už zatýkajú

Dvaja aktivisti skončili pre referendum za mrežami.


Už ste čítali?